Data layer
WETRACK E-COMMERCE
Danskudviklet tracking, som gør din data bedre og mere sikker. Styrk dine marketingsindsatser og vækst din forretning
Danskudviklet tracking, der gør data mere sikker. Styrk marketingsindsatser og vækst din forretning
Hvorfor er det nødvendigt?
Et data layer er et lag på din webshop, der bruges til at videregive oplysninger, som dine brugere genererer ved at interagere på shoppen. Systemet vil typisk blive bygget ind via jeres back-end. Vi er specialiseret i WordPress og Shopify, hvor vi kan installere det nemt og sikkert. Hvis du har et andet systemet, kan det stadig lade sig gøre, men kræver mere kodning.
Det er ikke alle hjemmesider, der har, eller behøver et data layer. Men det er en stor fordel, da det skaber en mere pålidelig og fleksibel dataindsamling. Hvis du har en webshop, og vil benytte avanceret tracking, er det en nødvendighed at have et data layer, da det optimerer dine muligheder for at analysere købsdata. Det bidrager samtidigt til et sikkert bruger-miljø, hvor GDPR-lovgivningen overholdes.
Mange fordele
Fordelen ved et data layer er, at det giver pålidelig data, efterhånden som det genereres. Jeres hjemmeside, værktøjer og viden om forretningen optimeres dermed. Vi sørger for at sikrer at data layer sikrer at data bliver sendt videre til Google Tag Manager, for at distribuere data sikkert og krypteret. Dernæst senders data videre til marketings- og analyse platforme såsom Google Ads, Google Analytics, LinkedIn og Facebook m.m.
Konsistent og pålideligt data er ét af de bedste grundlag for succes med online-annoncering. Data layer sikrer, at de data, du har brug for, følger et homogent konsistent “sprog” på tværs af analyseplatforme. Det er samtidig 1:1 med den data, du ser i din back-end. Hver platform, som benytter disse data fra det er implementeret, vil snakke samme “sprog”, og giver dermed dine afdelinger adgang til den samme data. Gennem Google Tag Manager vil dataene fra fx dine marketingplatforme blive attribueret til netop dén platform, som har genereret det givne event/salg/klik. Dette niveau af datastyring, på tværs af værktøjer, er skalerbart efterhånden, som du tilføjer flere værktøjer, og ændrer forretningsmål. Med andre ord virker data layer med både Google Ads, Google Analytics, GA4, Hotjar, LinkedIn og Facebook.